Απάντηση της κ. Reding εξ ονόματος της Επιτροπής
Η Επιτροπή έχει αρχίσει την εφαρμογή της σύμβασης του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία (στην οποία συμμετέχει η ΕΕ από την 1η Ιανουαρίου 2011) μέσω των δράσεων της ευρωπαϊκής στρατηγικής για την αναπηρία 2010-2020 και στο πλαίσιο των αρχών του Χάρτη των θεμελιωδών δικαιωμάτων. Οι δράσεις αυτές περιλαμβάνουν τόσο πρωτοβουλίες σε επίπεδο ΕΕ, όσο και τη στήριξη πρωτοβουλιών σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.
Η διαχείριση των ευρωπαϊκών διαρθρωτικών ταμείων υπόκειται στους κανόνες της επιμερισμένης διαχείρισης και τα κράτη μέλη είναι υπεύθυνα για την επιλογή, την εφαρμογή, την παρακολούθηση, την υποβολή εκθέσεων, τον λογιστικό έλεγχο και την αξιολόγηση των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων και έργων, με την εξαίρεση των «μεγάλων έργων» (δηλ. έργων άνω των 50 εκατ. ευρώ)(1). Το άρθρο 16 του κανονισμού (ΕΚ) 1083/2006 ορίζει ότι «η δυνατότητα πρόσβασης για τα άτομα με αναπηρία αποτελεί ένα από τα κριτήρια που πρέπει να τηρούνται κατά τον καθορισμό επιχειρήσεων που συγχρηματοδοτούνται από τα ταμεία και που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κατά τις διάφορες φάσεις υλοποίησης».
Επί του παρόντος δεν υπάρχει νομοθεσία της ΕΕ στον συγκεκριμένο τομέα της δυνατότητας πρόσβασης στους δημόσιους χώρους. Συνεπώς, στην προκείμενη περίπτωση των αστικών/δημοτικών χώρων εφαρμόζεται η εθνική νομοθεσία και νομολογία.
Η Επιτροπή προωθεί ωστόσο την προσβασιμότητα του αστικού περιβάλλοντος μέσω μεγάλου αριθμού πρωτοβουλιών, όπως του βραβείου της φιλικής προς τα άτομα με αναπηρία πόλης (Access City Award)(2).
(1) Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 1083/2006 του Συμβουλίου, της 11ης Ιουλίου 2006, περί καθορισμού γενικών διατάξεων για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο και το Ταμείο Συνοχής και την κατάργηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1260/1999 (ΕΕ L 210 της 31.7.2006, σ. 27.
(2) http://ec.europa.eu/justice/discrimination/disabilities/award/index_en.htm